Business model canvas

Business model canvas (BMC)- et tilpasningsverktøy

Du har forretningsidén din klar, men hva nå? Hvordan skal man gå fra en idé til virkelighet? Vi alle vet kanskje at en forretningsmodell kan hjelpe oss til å kartlegge de ulike komponentene i bedriften, men hva er egentlig en forretningsmodell, og finnes det ulike typer forretningsmodeller?

 

bildelink

Når man skal starte opp en bedrift er man nødt til å ha en forretningsidé. Denne ideen skal være beskrivende for hva bedriften skal tjene penger på. Forretningsmodellen derimot, skal være beskrivende for hvordan bedriften skal tjene penger på produktet eller tjenesten, dette ved å kartlegge hvem man skal selge til, hvordan man skal nå ut til markedet, og ikke minst hvor mye dette koster. Forretningsmodellen viser altså hvordan man skal utføre ideen i praksis.

 

Estudie definerer begrepet forretningsmodell slik; 

 

«HVORDAN VIRKSOMHETEN DEKKER BEHOV, SKAPER OG LEVERER ØKONOMISKE VERDIER I FORM AV KUNDEVERDIER PÅ ET PSYKOLOGISK-, SOSIOLOGISK- OG ANTROPOLOGISK NIVÅ«

 

Oppsummert kan man derfor si at en forretningsmodell handler om hvordan en bedrift skal gjøre om en idé til virkelighet, og få det til å fungere best mulig. Det er en rekke kompotenter som skal sorteres når man lager en forretningsmodell, og det kan være lett å gå seg vill i egne tanker. BMC eller bedre kjent som «business model canvas» er et slags verktøy eller et rammeverk bedrifter kan benytte seg av for å lage en forretningsmodell. Den viser kort og greit de ulike kompotentene som en bør ta hensyn til. Flere hundre bedrifter verden over bruker business model canvas prinsippet, for å lage forretningsmodellen sin. Hvis man bruker denne modellen riktig skal man enkelt få oversikt over hvem som er konkurrenter eller venner i markedet, hvordan du skal selge produktet, hvordan du skal tjene penger, samt hvordan du skal levere, og ikke minst hvem du skal levere produktet til.

 

Business model canvas

BMC består av 9 hovedkomponenter eller byggeklosser, om man vil kalle det, det. På mange måter er denne delt i to. Hvor den ene siden er beskrivende for det som omhandler produkt eller tjeneste direkte, den andre siden er beskrivende for hva som omhandler markedet og kundegruppen.

 

bildelink

Som vi kan se, er modellen visuell som gjør det enkelt og oversiktelig for alle å se hvem, og hva bedriften er. Denne type forretningsmodell gjør det, dessuten enklere for bedrifter å brainstorme seg frem til en ønskelig modell å jobbe etter.

 

De 9 byggeklossene i BMC

Partnere

  • Hvem er bedriftens samarbeidspartnere?

Kostnader

  • Hvilke kostnader har bedriften?

Aktiviteter

  • Hvilke aktiviteter skal man ha for å skape mest verdi?

Ressurser

  • Hvilke ressurser trenger virksomheten for å skape og levere?
  • Hvilke ressurser har bedriften tilgang til?

Verdiløfte

  • Hva tilbyr bedriften?
  • Hvilken verdi har tilbudet for kundene?

Kunderelasjoner

  • Hvilket forhold forventer kundene?

Kanaler

  • Hvordan skal du nå ut til kundene på best mulig måte?

Inntekt

  • Hvordan tjener bedriten penger?

Kundesegmenter

  • Hva er bedriften målgruppe?

 

Fordelen ved å benytte seg av «Business model canvas»

Det er ingen hemmelighet at vi er i en stadig digital utvikling. Samfunnet presser dagens bedirfter til de grader. De som ikke følger med, å lukker ørene vil ikke overleve «neste runde». Det florerer en rekke eksempler på bedrifter som ikke har overlevd det tunge markedet de siste årene. Dette fordi de enten ikke ønsker å endre seg, eller fordi de ikke tror det er noen vits å endre seg, fordi denne såkalte digitale trenden vil gå over etterhvert. Bedrifter som driver virksomhet i dag må åpne øynene sine, følge med å lære av de som lykkes, for dette er ingen spøk.

De tradisjonelle forretningsmodellene som lenge har blitt brukt er store blekker med flere titalls sider. For å kunne endre på modellen er man nødt til å gå inn å lese, og skrive på nytt. Dette kan ta lang tid, og jeg tror dette er grunnen til at noen bedrifter kvier seg til å endre deres forretningsmodell. Business model canvas er interessant nettop fordi den er visuell, enkel og meget forståelig. Den er på mange måter bygget på et «prøve- og feile prinsipp» – hvor bedriftene enkelt kan endre, prøve og tilpasse endringene hele tiden underveis. Dette gjør det slik at bedriftene hele tiden kan svare til forventingene samfunnet stiller til endring.

Fordelen ved å benytte seg av Business model canvas er at det er en simpel modell som gir rom for kontinuerlige endringer. I dagens samfunn er det nettop det vi trenger; verktøy som gjør det enkelt å endre seg i takt med omverdenen!

 

 

 

 

 

 

 

 

Kilder:
  • http://www.innovasjonnorge.no/no/grunder/ideutvikling/slik-lager-du-en-forretningsmodell/
  • https://strategyzer.com/platform/resources?asset=bmc&ref=express
  • http://estudie.no/business-model-canvas/
  • http://celinaroste.com/bmc-business-model-canvas/

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *