Growth hacking – fremtidens markedsføring?

Growth hacking er fremtidens markedsføring, og jeg vil nå forklare hvorfor det er viktig og drive med denne type markedsføring fremfor den tradisjonelle type markedsøfring vi driver med i dag. 

Vi alle har brukt Google sin søkemotor for å søke opp et eller annet, enten det er hvor det er best å bo når man skal på lang weekend i London, eller hvor man kan få tak i en Iphone. Som du kanskje har lagt merke til er de 2-3 første sidene som kommer opp annonser fra ulike organisasjoner. Dette er annonser som organisasjonene selv betaler for. De kjøper seg annonseplasser basert på ulike søkeord de ønsker å gjennkjennes med. For hvert eneste klikk disse annonsene får, må de gjeldende organisasjonene betale Google en viss sum for å kunne «havne først». Denne prisen er i dag satt skyhøyt. I dag kan det koste opp i mot 1700,- kroner for annonsene per klikk for organisasjonene. Denne prisen varierer selvsagt i forhold til hvilken annonse det er snakk om, men like vel må bedriftene betale en viss sum for hvert eneste klikk. De store bedriftene benytter seg også av store tradisjonelle markedsføringskampanjer, med plakater/postere, tv- og radioreklame som koster bedriftene enorme penger. Hvordan skal nyoppstartede bedrifter i det heletatt klare å konkurrere mot de allerede eksisterende bedriftene som har masse penger? Jo, med det vi kaller Growth Hacking, eller fremtidens markedsføring.

 

Hva er Growth hacking?

«Growth hackere er hybrider mellom markedsføring og kode. Dette handler om å tenke nytt og se på mulighetene. Behold lærebøkene om markedsføring, men ikke vær redd for å prøve og feile nye ting.»

Growth Hacking handler i stor grad om å tenke utenfor den tradisjonelle markedsførings boksen du er vandt med. Du er nødt til å se på nye muligheter og måter ting kan gjøres på. Dette fordi man kanskje ikke har budsjett til store markedsføringskampanjer som koster det hvite ut av øyet. I stedet ønsker man å benytte seg av kreativitet, målinger, analyse og testing for å skape oppmerksomhet rundt produktet eller tjenesten. Målet med dette er å få dette til å spres viralt gjennom sosiale medier. Fordi det allerede finnes gode algoritmer på for eksempel Facebook kan man lett teste og tilpasse produktet slik at vi når akkurat den målgruppen vi ønsker å nå. Det er ikke selve markedsføring som skal føre til at bedriften vokser, men det produktet eller den tjenesten bedriften selger.

 

Visste du at kjente bedrifter som Facebook, Twitter og AirBnB har benyttet seg av Growth Hacking i sin oppstartsfase? Growth hacking er enda ganske så «ukjent» i Norge, men jeg er sikker på at det blir mer av denne typen markedsføring fremover! Har du det du trenger for å bli fremtidens markedsfører?

 

/Anne Kiær

 

Informasjonen til dette blogg innlegget er hentet fra andre blogger som tar for deg akkurat dette temaet om Growth Hacking:

 

3 thoughts on “Growth hacking – fremtidens markedsføring?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *