Google Analytics

Guide til innstallering av Google Analytics Counter Tracker

Har du oversikt over hvem som besøker din nettside, hva de er inne på, og hvilken tid på døgnet de besøker nettsiden? Med Google Analytics kan du enkelt få oversikt, og verdifull informasjon om de menneskene som besøker ditt nettsted. Ved å bruke Google Analytics kan du dessuten publisere innlegg tilpasset akkurat din målgruppe!

 

Hva er Google Analytics?

Ved første øyekast kan Google Analytics virke ganske forvirrende. Det er masse rare tall, ord og uttrykk. Jeg vil nå derfor gi deg en kort og enkel innføring i GA, samt vise deg hvordan du enkelt kan installere dette!

 

Google Analytics er et gratis verktøy utviklet for å samle ulik data og statestikk om de personene som besøker ditt nettsted. Dette verktøyet kan vise deg alt fra antall sidevisninger per post, gjennomsnittlig varighet på økten, konverteringer og mye, mye mer! Ved å bruke Google Analytics kan du få tilgang til vesentlig informasjon om hva som fører til trafikk, og hva som ikke fører til trafikk. Slagordet til verktøyet, ”Turning data insights into action” (Gjør innsikt til handling), er hovedmålet for videre arbeid. 

Google Analytics Bildelink

Hvorfor bruke Google Analytics?

«Uten et målingsverktøy vil man aldri kunne være helt sikker på om markedsføringstiltakene man praktiserer virkelig lønner seg.«

Det går helt sikkert an å lykkes uten å ha noe som helst informasjon hvem som er inne å besøker ditt nettsted. Mange ganger kan man være heldig å publisere akkurat det som rører ditt publikum. Men i stedet for å skyte i blinde, kan man bruke Google Analytics som en «målskive». Den verdifulle informasjonen du henter fra GA kan du bruke til å utvikle og produsere leserverdige og nyttige ting for din målgruppe, nettopp fordi du har informasjon over hva som slår an! Du kan enkelt få informasjon over hvilke innlegg som er de mest populære, hvilke som ikke er så populære og hvilke som ender i en like eller deling. Og av den grunn kan du spisse innholdet ditt mot din målgruppe!

 

Visste du forresten at du enkelt kan laste ned Google Analytics som en «utvidelse» via WordPress? Jeg skal nå vise deg hvordan du enkelt kan installere dette, samt hvordan du kan ta det i bruk og tolke resultatene!

 

Hvordan installere Google Analytics Counter Tracker som en utvidelse til WordPress!

 

Når du er logget inn på din administrerende side og har kontrollpanelet forran deg, så trykker du på utvidelser ->legg til ny utvidelse

Google Analytics

Skjermbilde

Når du kommer deg inn på «utvidelser» kan du søke øverst i høyre hjørne. Her skriver du inn «Google Analytics Counter«, og da dukker den riktige utvidelsen opp som første.

Google Analytics

Skjermbilde

Trykk deretter på installer nå og aktiver.

Google Analytics Counter Tracker vil da dukke opp øverst i kontrollpanelet slik at du hele tiden kan gå inn å sjekke hvem, og hvor mange som er inne på din WordPress side dag for dag, time for time. Trykk på Audience Overview og du vil da komme inn til hovedoversikten!

Google Analytics

Skjermbilde

Når du er inne på oversikten kan du enkelt gå tilbake i tid for å se hva som skjedde forrige uke, eller forrige måned, eller rett og slett bare i dag. Det er enkelt å gjør innstillinger slik at du kan se oversikten over akkurat det tidspunktet du ønsker.

Skjermbilde

Det er ganske mange ulike tall som dukker opp i oversikten, og jeg vil derfor forsøke å forklare hvilke tall du bør se på.

  • Bounces – Dette tallet bør være så lavt som mulig. Dette viser nemmelig en oversikt over hvem som faktisk trykker seg videre fra førstesiden din. Det beste er om denne er på 0%, for det indikerer at ALLE som er innom siden din trykker seg videre, eller scroller nedover siden.

 

  • Sessions – Dette er hvor mange personer som har besøkt siden. Lettere sagt hvor mange IP adresser som har besøkt nettstedet.

 

  • Page views – Viser hvor mange ganger siden din har blitt lastet opp uavhengig av brukere. Noen kan ha vært inne på nettstedet 100 ganger, mens andre har bare vært der én gang.

 

  • Sessions duration – Dette tallet indikerer hvor mye en bruker i snitt bruker inne på din blogg. Dette tallet er bedre, jo høyere det er! For man vil jo at folk faktisk skal lese det man publiserer, og ikke bare se på bilder.

 

 

Google Analytics

 

 

Under denne oversikten kan man også se hvilke «sider» som er mest besøkt. Da får du også en oversikt over hvem innlegg som er mest lest i perioden du har satt.

Google Analytics

Skjermbilde

Du kan også få demografisk informasjon om dine brukere ved å trykke på «visitors overview«

 

 

Google Analytics

Skjermbilde

Her inne kan du få informasjon om blant annet hvor brukerne dine kommer i fra, om de bruker datamaskin eller telefon når de er inne på nettsiden og mye, mye mer.

Google Analytics

Skjermbilde

Google Analytics Counter Tracker er en forenklet versjon av den orginale GA. Jeg syns denne funker meget bra for å overvåke min målgruppe. Jeg håper du syntes dette var et interessant innlegg, og at du ble litt klokere på Google Analytics!

/Anne-Mari Kiær

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *