Hvorfor digital markedsføring?

Da var det på sin plass å skrive det første innlegget til denne faglige bloggen. Jeg må ærlig innrømme at dette er noe som sitter veldig, veldig langt inne i meg. Ikke fordi jeg som person er usikker eller redd, men akkurat i dette tilfellet så er jeg faktisk det. Jeg må rett og slett bare dra meg selv ut av den koselige komfortsonen jeg har «bygd» rundt meg, og bare kaste meg ut i det! 

Jeg tenkte det var på sin plass og fortelle om mine tanker rundt valget av mitt fordypningsfag; digital markedsføring, og hvorfor jeg mener det er viktig å ha kunnskap og kompetanse innenfor akkurat dette fagfeltet.

I fjor skulle vi altså velge valgfag for våren 2017. Det var uttallige mange ulike fag og velge i mellom. Som blant annet entrepenørskap, varehandelsledelse, eventledelse og sponsing, endringsledelse og innovasjon, og listen fortsetter i de lange baner. Så hvorfor valgte jeg akkurat digital markedsføring frem for alle de andre fagene?  Fordi jeg er redd, jeg er redd for utviklingen som skjer NÅ, her i dag! Jeg er bare 22 år, men redd for hvordan min fremtid vil se ut om jeg ikke klarer å følge med på utviklingen verden står overfor.

 

22 år og allerede umoderne på sosialemedier fronten

Jeg ble født på 90-tallet, hvor verden fortsatt var preget av kasseTV, VHS og fasttelefon. Jeg husker jeg fikk min første datamaskin, og for å si det sånn det var ikke noe MAC på den tiden. Jeg fikk en stor hvit stasjonær PC som minst må ha veid 10 kilo. Ekstremt mye å skjedd på den tiden, og det bør vel vi alle være glade for, for hvor irriterende var det ikke å måtte spole tilbake Løvenes Konge i 20 minutter for å kunne se den igjen?

Det er ingen hemmelighet at både barn og voksne preges av at verden er i en stadig digital utvikling. Men klarer vi å henge med?

Jeg har en 3 år yngre søster, og man skulle ikke tenke seg at så mye skiller mellom oss, da vi er ganske så jevngamle. Når jeg er med henne føler jeg meg umoderne på den digitale fronten. Hun alltid har de nyeste appene til telefonen, og jeg skjønner ikke en gang hva jeg skal med de? Jeg klarer faktisk ikke alltid å henge med i den digitale utviklingen, og jeg er bare 22 år. 

 

 

«Varehandelen blir mer og mer digital. Butikkene som ikke skjønner det, vil dø»

Dette stod i nettavisen for noen dager siden. Ganske drastisk ikke sant? Men dette er faktisk realiteten vi står overfor i dag. Vi beveger oss fra det klassiske industrielle samfunnet over til det digitale. De som ikke skjønner dette vil faktisk ikke «overleve». Det går ekstremt fort, og det kommer til å gå enda fortere. I år er det antatt at netthandelen i landet vil passere 20 milliarder kroner.

Jeg valgte dette kurset fordi jeg vet at jeg må henge med i den digitale verden for å «overleve» på jobbmarkedet om få år. Jeg må skjønne at den er i stadig utvikling, og det jeg kan i dag, holder ikke om 5 år!

 

 

 

Kilder 

http://www.nettavisen.no/nyheter/nordmenn-handler-pa-nett-for-nrmere-20-milliarder/3423299477.html

3 thoughts on “Hvorfor digital markedsføring?

  1. Bra start, Anne!

    Du er absolutt ikke den eneste som sliter med å henge med i endringene. Føler med deg og gleder meg til å følge bloggen din videre! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *