Elektroimportøren

Vurdering av nettbutikken til Elektroimportøren

Karl Philip Lund gav oss en oppgave om å vurdere nettsiden til en selvvalgt bedrift, basert på ulike kriterier. Jeg ønsker derfor å vurdere nettbutikken til Elektroimportøren. Jeg vil blant annet vurdere nettbutikkens førsteinntrykk, synlighet, brukervennlighet og trygget, og basert på dette vil jeg gi et terningkast, og tips til eventuelle forbedringer Elektroimportøren kan gjøre.

 

1. Konsept og strategi

Elektroimportøren AS ble stiftet i 1994, med en visjon om å selge elektromateriell til både det profesjonelle og det private markedet i Norge. Elektroimportøren selger og leverer til bedriftsmarkedet, men en stor del er også å drive direkte salg rett til forbruker. I dag er de stolte av å være først og ikke minst størst på salg av elektromateriell til alle! Elektroimportøren selger elektromateriell, belysning, varme og nærliggende produkter til det profesjonelle og det private markedet i Norge. Dette ved å tilby faglig veiledning og kvalitetsprodukter til lave priser gjennom et effektivt butikknettverk og en innovativ nettbutikk.

 

www.elektroimportoren.no

 

 

2. Synlighet

I dag er det ekstremt viktig å være synlig på nett for å unngå å bli en av mange på nett. Analysen fra DIBS viser at det norske onlinemarkedet for varer og tjenester har økt med hele 75 prosent de fem siste årene, fra 51,5 milliarder i 2012 til anslagsvis 90,6 milliarder kroner i 2016. Det er viktig å være synlig på de søkordene forbrukerne bruker for å finne frem til Elektroimportørens nettbutikk. Jeg har derfor valgt å bruke to ulike søkeord for å se hvor Elektroimportøren havner på Google.  For å sjekke hvor «synlig» Elektroimportøren var gjorde jeg noen raske Google søk.

 

Søkeord: Elektroimportøren

Da jeg søkte på dette søkeordet kom deres nettbutikk opp som første side på Google. Dette var ikke en annonse, men et vanlig organisk søk. Bedriftens Facebook side dukker opp som nummer to i Google.

 

Søkeord: Elektromateriell 

Siden Elektroimportøren selger så og si alt av elektromateriell til både proff og forbrukermarkedet, la jeg inn dette søkeordet i Google. Her ser vi at det er «stor» konkurranse på akkurat dette søkeordet, og det er flere ulike forretninger som dukker opp med annonser. Elektroimportøren havner på plass nummer 4 på den første siden, noe jeg vil annse som en god plassering hvor det er stor sannsynelighet for å bli klikket på.

Søkeord: Varmeovner 

Jeg søkte på et mer spesifikt ord for å sjekke hvor på listen de dukket opp da. Forbrukere søker mest sannsynelig på AKKURAT det produktet de ønsker, og derfor la jeg inn varmeovner. Elektroimportøren dukket hverken opp som annonse, organisk eller på Google Shopping annonse. Det var ikke før jeg bladde meg til side nummer to at de dukket opp som vanlig organisk. Det ser ut til at det er stor konkurranse på både søkeordene; varmeovner, ledpærer, stikkontakter og downligths, og Elektroimportøren kommer ikke høyt opp på noen av disse søkeordene.

Elektroimportøren

 

TERNINGKAST: 4

Tips til forbedringer

Elektroimportøren bør helt klart fokusere på å lage annonser som knytter produkter opp mot søkeord. Forbrukere som skal ha tak i en varmeovn søker på dette, og mest sannsynelig trykker seg inn på den første siden og bestiller derfra. Et lite tips kan være å legge inn shoppingannonser i Google da dette genererer mer visninger og salg.

 

 

3. Førsteinntrykk

Når jeg trykket meg inn på bedriftens nettbutikk fikk jeg et godt førsteinntrykk. Butikken fremstår som enkel, oversiktelig og meget brukervennlig. Det er også brukt sterke farger og bilder som et virkemiddel.Når man skal vurdere en nettbutikks førsteinntrykk er det tre sentrale spørsmål man bør få svar på i løpet av de første sekundene man er inne på siden…..

 

Har jeg kommet til riktig sted?
Hva kan jeg gjøre her?
Hvorfor skal jeg gjøre det her?

 

Elektroimportøren

 

Har jeg kommet til riktig sted?

Det er enkelt og se at man har kommet seg til rett nettbutikk. Logoen øverst i venstre hjørnet kommer godt frem. De bruker samme farger (hvit, oransj og svart) som sørger for et rent, stilig, sprundlende og fresht førsteinntrykk. Her vil jeg handle!!

 

Hva kan jeg gjøre her?

Menyen øverst er delt inn i hensiktsmessige med gode og lett forståelige kategorier som fører meg videre til ulike produktsider. Det er også enkelt å finne nærmeste butikk, kontakte kundeservice og andre tjenester.

 

Hvorfor skal jeg gjøre det her?

Når man blar seg litt lengre ned på siden dukker det opp bilder av mange flotte produkter som er merket med ukens tilbud. Nederst på bildet på førstesiden reklamerer de også med 10% rabatt, og det å få avslag på et kjøp er det vel svært få som takker nei til? Alt i alt vil jeg si at nettbutikken fremstår som fresh, profesjonell og enkel, som setter meg i en kjøpsmodus!

 

TERNINGKAST: 5

 

 

 

 

4. Brukervennlighet

Nettsiden er veldig oversiktelig og enkel å orientere seg på. Elektroimportøren selger som sagt både til forbruker- og proffmarkedet, og nettbutikken er dermed tilpasset både proffkunder og vanlige forbrukere, noe som er helt supert!

 

 

Meny/kategori Elektroimportøren

Menyen er hensiktsmessig og realistisk inndelt som gjør det enkelt å finne frem til akkurat det du trenger. Trykker du deg inn på for eksempel Elektromateriell dukker det opp en «under meny» som lar deg velge videre i kategorier før du kommer inn til de eventuelle produktene det er å velge mellom. Derfra kan du lett klikke deg inn og velge det produktet som passer deg.

 

Elektroimportøren

 

I tillegg til denne menyen har de også en sidemeny på siden. Her har de også delt inn produkter basert på hvor de passer inn, som for eksempel at de skiller på utendørs og innendørs belysning. Dette er positivt for forbrukere som kanskje ikke sitter på all informasjon, og som syntes det kan være vanskelig å velge riktig produkt til riktig bruk

 

 

 

 

Kjøpeguide

Elektroimportøren har ulike kjøpeguider som gjør det enklere for vanlige forbrukere å kjøpe de rette produktene. Dette kan være med på å senke usikkerhet hos kunden knyttet til kjøpet. Kjøpeguiden er enkelt å følge, og du legger selv inn det som passer deg og ditt behov.

Elektroimportøren

 

 

Sammenligning av produkter

På alle produktene Elektroimportøren selger har de et ikon man kan trykke på for å ta disse med til sammenligning. Kundene får da opp en detaljert produktinformasjon som gjør det enkelt å sammenligne for eksempel to ulike downligths.

TERNINGKAST: 6

 

 

5. Kjøpsprosess og trygghet

 

Elektroimportøren

 

 

 

Jeg la inn et par produkter i min handlekurv. Hele tiden mens jeg sjekket ut nettbutikken kunne jeg se handlekurven min med total sum øverst i høyre hjørnet. Når jeg la produktene inn i handlekurven fikk jeg også spørsmål om jeg ville gå til kassen eller om jeg ville fortsette og handle.

 

 

 

 

 

 

 

Når jeg ønsket å sjekke ut for å gå til kassen trykket jeg bare på handlekurven min og til kassen. Jeg kom meg ikke direkte inn til kassen, men til en typisk innloggingsside hvor jeg skulle gi fra meg informasjon om hvem jeg var. Jeg personlig syns at de la det frem på en grei måte at de ønsket denne informasjonen. Her er det altså ikke mulig å handle med mindre du har en «konto», og dette kan være negativt for noen.

 

Elektroimportøren

 

 

Elektroimportøren

 

 

 

TERNINGKAST: 4

Tips til forbedringer:

Frakt og prisvilkår bør komme bedre frem. Det er først når man trykker seg inn på handlekurven hvor det kommer frem at det er fri frakt over 2.500,-! Det bør også kanskje være en mulighet for å kunne handle på nettbutikken uten å ha en personlig konto, hvor man må bruke tid på å fylle inn masse informasjon. For noen forbrukere kan det å fylle inn masse unødvendig informasjon virke tungvindt, og det kan dermed ende med at de ikke gjennomfører kjøpet like vel.

 

 

 

6. Kundetilfredshet og kommunikasjon

Elektroimportøren har 27.388 liker klikk på Facebook, og har fått 4,1 av 5 stjerner. Det florerer av mange gode annmeldelser publisert av kjempe fornøyde kunder. På de mindre fornøyde anmeldelsene ser jeg at Elektroimportøren svarer fort, og at de ordner opp om det eventuelt skulle være noe feil med produktet, levering eller betaling!

 

Inne på nettbutikken har de også en egen side hvor de beskriver deres kundeløfter! De reklamerer blant annet med 100% prisgaranti, 60 dagers åpentkjøp og rask levering. Det er litt vanskelig å finne frem til denne siden, da den er godt gjemt nederst på siden. Denne burde kanskje komme bedre frem da jeg vil tro at de fleste kunder er fornøyd med kundeløfter.

 

Elektroimportøren

 

TERNINGKAST: 5

 

 

 

 

7. Teknologi og hastighet

Amazone.com gjorde en test for å sjekke hva forbrukerne krevde av opplastningen til en side. De kom frem til at for hvert sekund, over fem sekunder så synker faktisk salget i snitt med 7%. Sagt på en annen måte så bør man ha en side som lastes inn optimalt hvis ikke risikerer du å miste potensielle kunder.

Jeg kjørte en WebPage test på Elektroimportøren opp mot deres konkurrenter som er; megaflis, Clas Ohlson og Elmateriel.

Som dere ser er både Clas Ohlson og Megaflis raskere enn Elektroimportøren!

 

TERNINGKAST:3+ 

 

Tips til forbedringer

For å sjekke hva Elektroimportøren kunne forbedre seg på brukte også PageSpeed for å finne ut hvorfor Elektroimportøren lastet inn slik de gjorde, og hva de eventuelt kunne fikset på for å øke opplastningen.

Elektroimportøren

 

 

 

 

Alt i alt vil jeg si at dette er en kjempe fin, og ikke minst god nettbutikk. Det er enkelt og orientere seg, og siden fremstår som profesjonell og trygg! Jeg vil gi Elektroimportøren et samlet terningkast på 4.

 

/Anne-Mari Kiær

4 thoughts on “Vurdering av nettbutikken til Elektroimportøren

  1. Dette innlegget var veldig godt skrevet! Det var enkelt å lese og bra bruk av bilder. Jeg lærte faktisk litt om Elektroimportøren som bedrift også!

    Titter innom jevnt og trutt!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *